Storyplay AB I Västmannagatan 4, 111 24 Stockholm I ©2017 STORYPLAY 

  • Facebook Social Icon
  • Instagram Social Icon
  • Linkedin Social Ikon

 C A S E - H A N D B O L L

HANDBOLLSLIGAN

Bakgrund

Utifrån Handbollsligans nya varumärkesplattform och kommunikationsbehov tog StoryPlay fram ett skräddarsytt koncept för att lansera nya Handbollsligan.

Vi bestämde oss tidigt för följande grundförutsättningar:

  • Samtliga 14 klubbar skulle vara delaktiga i projektet 

  • De allra starkaste spelarprofilerna skulle medverka

  • Fansen skulle få se sina idoler tävla mot varandra i olika grenar

Med de förutsättningarna började vi skissa på ett innehåll och hur det skulle genomföras tillsammans med 360 Film & Television. Det slutade i att vi rekommenderade att skapa ett innehåll vars fokus låg på försäsongen. En tidigare outnyttjad del i rättigheten. Vi producerade en serie med 4 avsnitt anpassat för webb-tv och digitala kanaler, där 2 spelare från varje klubb tävlade om att bli försäsongens mästare.

Syften med projektet

Bygga profiler. Lyfta fram ligans största profiler då vi från våra undersökningar gjorda av Upplevelseinstitutet kunde konstatera att profilering av spelare driver intresse och ökad publik.
 

Ett nytt innehåll. Vi ville ge de handbollsintresserade något nytt att konsumera och klubbarna ett starkt material att använda i sina egna digitala kanaler.

Förlänga säsongen. Genom att inte konkurrera med seriematcher under den ordinarie säsongen, valde vi istället att släppa ett avsnitt per vecka under en månad inför säsongsstarten och bygga intresse inför seriepremiären.

Lansera ligans nya namn. Lanseringen av nya namnet Handbollsligan och den nya logotypen gjordes genom försäsongens mästare både i breda kanaler och i de helt nya (www.handbollsligan.se samt ligans nystartade Facebook-sida).

Vi samlade 28 handbollsspelare för en heldag på Bosön där de fick tävla mot varandra i skottstyrka, snabbhet, spänst, greppstyrka och uthållighet. Den eminente Matilda Boson med över 200 landskamper & många TV-uppdrag på meritlistan passade perfekt för rollen som programledare.

 

Distributionen av programmen skedde på samtliga 14 klubbars hemsidor och Facebooksidor och ligans nya hemsida www.handbollsligan.se       

Övriga kanaler för projektet var:

Aftonbladet Webb-tv

Ligans och klubbarnas Instagram-konton (Trailer + bilder)

Handbollskanalen.se

Sydöstran, Ystads allehanda och BLT.

Hur gick projektet?

Uppföljning och utfall Försäsongens Mästare

01
02
03
04
VI ÄR ELITSERIEN

ELITSERIEN

Som en del i lanseringen av Elitseriens nya varumärke har StoryPlay producerat 4 st konceptfilmer. Utifrån varumärkesarbetet valde vi att sätta fansen i fokus, precis som i Elitseriens nya logotyp där supportrarna är en central del. 

Vi bestämde oss för att göra filmerna i intervjuformat med utvalda ambassadörer från olika klubbar. Intervjuerna kretsade kring följande teman som var hämtade ur varumärkesplattformen:

 

Film nr 01 - Vi är Elitserien (Sporten, minnen och förväntningar)

Film nr 02 - Gemenskapen (Det sociala med att gå på match)

Film nr 03 - Lokalsporten    (Betydelsen lokalt och bandykultur)

Film nr 04 - Bandyfamiljen  (Sammanhållning & intresse)

 

Under en vecka besökte vi 5 olika bandystäder för att filma allt material och de städerna och klubbarna var noga utvalda för att få en bra geografisk spridning från Småland till Hälsingland. I den här kampanjen valde vi i samspråk med uppdragsgivaren Svensk Elitbandy, att besöka personer med koppling till 

Vetlanda BK, VSK Bandy, Villa Lidköping, Edsbyns IF och Hammarby Bandy.

 
01

 C A S E - B A N D Y

KONCEPTFILM 1 - VI ÄR ELITSERIEN

I en tid när högstaligorna i andra lagidrotter som Ishockey, Handboll och Basket har övergett namnet Elitserien så har Bandyn nu en möjlighet att göra begreppet Elitserien till sitt.

Första filmen Vi är Elitserien är en manifestation för att förstärka ägandet av namnet Elitserien. 

GEMENSKAPEN
02

KONCEPTFILM 2 - GEMENSKAPEN

Ett av budskapen i varumärkesarbetet var att Elitserien spridit gemenskap sedan 1907. Så i den andra filmen ville vi kombinera Bandyns tradition genom att låta personerna i filmen berätta om sina bästa bandyminnen och ritualer i samband med match. Eftersom de flesta klubbar har nya arenor så ville vi även få med hur de upplever stämningen på läktaren idag. Precis som i övriga filmer så hade vi med både killar, tjejer och en blandning mellan äldre och yngre.

LOKALSPORTEN
03

KONCEPTFILM 3 - LOKALSPORTEN

I den tredje konceptfilmen så ville vi trycka på det som är unikt för dagens moderna Bandy. Eftersom sporten dominerar både intressemässigt och engagemangsmässigt på de orter som har lag i högsta serien, så valde vi budskapet lokalsporten till denna film.

Vi låter Ishockey och Fotboll slåss om att vara nationalsporten och tar fasta på det faktum att Bandyn är så stark lokalt - Sveriges lokalsport nr 1!

BANDYFAMILJEN
04

KONCEPTFILM 4 - BANDYFAMILJEN

Alla som vi träffade när vi spelade in det här projektet sa samma sak: "Bandysverige är som en enda stor familj". Det är en bra stämning mellan olika klubbars supportrar, och även om det självklart finns rivalitet så är det en trevlig stämning och extremt sällsynt med bråk ETC. Detta måste Elitserien använda som en styrka och kommunicera gentemot media, publik och partners. Det pågår även en förändring av målgruppen och därför är det viktigt att påvisa att Bandyfamiljen är inkluderande och vill växa. Ett bra exempel är Edsbyns IF som erbjuder gratis biljetter till barn och ungdomar som finansieras av klubbens sponsorer. Vi vet att om man börjar gå på matcher tidigt är sannolikheten stor att engagemanget blir långvarigt och att man senare i livet även för intresset vidare till nästa generation.